Telefon: +48(84)662-47-10 | Email: gmina@tarnawatka.pl

Informacja w sprawie gotowości do prowadzenia prac przy zimowym utrzymaniu dróg powiatowych

Informacja w sprawie gotowości do prowadzenia prac przy zimowym utrzymaniu dróg powiatowych

 Tabela kontaktowa

Nazwa jednostki Nr telefonu stacjonarnego Nr telefonu komórkowego
Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Tomaszowie Lubelskim – Andrzej Dmitroca 84 664 22 73
Z-ca Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Tomaszowie Lubelskim – Grzegorz Mazik 84 664 22 73
Dyżurny ZDP w Tomaszowie Lubelskim e-mail: sekretariat@zdptomaszow.pl 725 104 106

Zarząd Dróg Powiatowych administruje ogółem 630 km dróg powiatowych (tzw. twardych) i generalnie wszystkie drogi utwardzone ujęte są w zimowym planie utrzymania dróg.

Organizacja pracy przy zimowym utrzymaniu dróg

Akcja zimowego utrzymania dróg prowadzona jest przez Zarząd Dróg Powiatowych od 01.11.2025 r. do 31.03.2026 r. (chyba że warunki meteorologiczne wymuszą konieczność przesunięcia podanych terminów).

ZDP do prac przy zimowym utrzymaniu dróg powołał służby dyżurne, które w zależności od sytuacji na drogach pełnić będą dyżury zimowe w systemie jedno-, dwu- i trzyszmianowym.
Osobą kierującą akcją zimową w Zarządzie Dróg Powiatowych jest dyżurny pełniący swą funkcję pod numerem telefonu 725 104 106.


Standardy zimowego utrzymania dróg

Zimowe Utrzymanie Dróg (ZUD) to prace mające na celu zmniejszenie lub ograniczenie zakłóceń ruchu drogowego wywołanych takimi czynnikami atmosferycznymi, jak śliskość zimowa oraz opady śniegu. Zasady prac prowadzonych przy ZUD oraz technologia robót wynikają z aktualnie obowiązujących standardów utrzymania.

Poszczególnym standardom przypisane są minimalne poziomy utrzymania powierzchni jezdni oraz dopuszczalne odstępstwa od standardu w warunkach występowania opadów śniegu lub śliskości zimowej, jak również dopuszczalny maksymalny czas występowania tych odstępstw.
W przypadku skrajnie niekorzystnych i niestabilizowanych warunków atmosferycznych i pogodowych (zawieje i zamiecie śnieżne, długotrwałe burze śnieżne niweczące efekty odśnieżania dróg), osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego podczas ich trwania może być niewykonalne.

Założono, że drogi powiatowe będą utrzymywane w IV i V standardzie zimowego utrzymania dróg.
V standard dopuszczono jedynie w przypadku wystąpienia ekstremalnych warunków pogodowych.

W IV standardzie jest ok. 240 km dróg, w V standardzie ok. 380 km.

Obowiązujące wszystkie drogi publiczne standardy zimowego utrzymania dróg, z opisem stanu dla danego standardu, określone zostały w załączniku do zarządzenia Nr 46 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 25 października 1994 roku w sprawie zasad odśnieżania i usuwania gołoledzi na drogach publicznych – który stanowi także załącznik do niniejszego planu.


Zasady odśnieżania i usuwania gołoledzi na drogach

według załącznika Nr 1 do Zarządzenia Nr 46 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 25 października 1994 r.

(Tabela z oryginału została w całości przepisana – zachowuję jej układ)

Standard I

Jezdnia i pobocza utwardzone wolne od czynników powodowanych zjawiskami atmosferycznymi z wyjątkiem wody.

  • śnieg luźny – 2 godz.

  • błoto pośniegowe – 4 godz.

  • śnieg zajeżdżony – nigdy

  • zaspy – nigdy

Odstępstwa dopuszczalne:

  • gołoledź – 2 godz.

  • szron – 2 godz.

  • szadź – 2 godz.

  • śliskość pośniegowa – 4 godz.

  • lodowica – 4 godz.


Standard II

Jezdnia odśnieżona na całej szerokości, śliskość zimowa zlikwidowana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi.

  • śnieg luźny – 4 godz.

  • błoto pośniegowe – 6 godz.

  • zajeżdżony – występuje cienka warstwa nieutrudniająca ruchu

Odstępstwa:

  • gołoledź – 3 godz.

  • szron – 3 godz.

  • szadź – 3 godz.

  • lodowica – 4 godz.

  • śliskość pośniegowa – 4 godz.


Standard III

Jezdnia odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na:

  • skrzyżowaniach z drogami twardymi,

  • skrzyżowaniach z koleją,

  • odcinkach o pochyleniu >4%,

  • przystankach autobusowych,

  • innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi.

  • śnieg luźny – 6 godz.

  • śnieg zajeżdżony – (utrudniający ruch) występuje

  • zaspy, języki śniegowe – lokalnie 6 godz.

Odstępstwa:

  • gołoledź – 5 godz.

  • szron – 5 godz.

  • szadź – 5 godz.

  • śliskość pośniegowa – 6 godz.

  • lodowica – 5 godz.


Standard IV

Jezdnia odśnieżona na całej szerokości.
Jezdnia posypywana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu.

  • śnieg luźny – 8 godz.

  • śnieg zajeżdżony – występuje

  • języki śnieżne – występują

  • zaspy – do 8 godz.
    Dopuszczalne przerwy w komunikacji do 8 godz.

Odstępstwa:

  • gołoledź – 8 godz.

  • śliskość pośniegowa – 10 godz.

  • lodowica – 8 godz.


Standard V

Jezdnia odśnieżona, w miejscach zasp odśnieżony co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek.
Jezdnia posypywana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu.

  • śnieg luźny – 16 godz.

  • śnieg zajeżdżony – występuje

  • języki śnieżne – występują

  • zaspy – mogą występować 24 godz.
    Dopuszczalne przerwy w komunikacji do 24 godz.

Odstępstwa:

  • gołoledź – 8 godz.

  • śliskość pośniegowa – 8 godz.


Standard VI

Jezdnia zaśnieżona. Prowadzi się interwencyjne odśnieżanie w zależności od potrzeb.
Jezdnia posypywana po odśnieżaniu w miejscach wyznaczonych przez zarządcę.

  • śnieg luźny – występuje

  • śnieg zajeżdżony – występuje

  • naboje śnieżne – występują

  • zaspy – 48 godz.

Odstępstwa:

  • wszystkie rodzaje śliskości po odśnieżeniu – 2 godz.


Zaznaczone pole obowiązuje ZDP w Tomaszowie Lubelskim, co nie znaczy, że nie będzie odśnieżone lub posypane wcześniej niż przedstawia powyższa tabela i obowiązujące nas standardy.

Ujęte w załączniku określenie „jezdnia posypywana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu” określa, że posypywaniem objęte będą następujące miejsca w ciągach dróg:

  • skrzyżowania z innymi drogami oraz liniami kolejowymi,

  • odcinki dróg o pochyleniu podłużnym większym niż 4%,

  • niebezpieczne łuki poziome (łuki zbliżone do kąta prostego),

  • inne miejsca niebezpieczne ustalone przez Zarząd Dróg Powiatowych, np. odcinki dróg przebiegające w bezpośrednim sąsiedztwie zbiorników wodnych, na wysokich nasypach i mostach.


Materiały i sprzęt

Do zimowego utrzymania dróg przygotowano dwie grupy sprzętu tj.:

  • sprzęt do zwalczania śliskości zimowej;

  • sprzęt do odśnieżania dróg.

Do zwalczania śliskości przeznaczono 7 szt. piaskarek z nakładanymi pługami odśnieżnymi (typ średni lub ciężki) oraz jako sprzęt ładujący materiał 2 koparki i 2 koparko-ładowarki.
Zaznaczamy, że wszystkie piaskarki oraz nośniki piaskarek (7 samochodów ciężarowych) są własnością ZDP.

Dodatkowo (poza powyższymi jednostkami) do odśnieżania dróg przygotowano sprzęt własny tj.:

  • ciągniki – 5 szt.

  • pługi wirnikowe – 3 szt.

  • równiarka – 1 szt.

Zorganizowano dwa składowiska materiałów do zwalczania śliskości zimowej tj. w Żulicach i w Tomaszowie Lubelskim.

Zgromadzono na nich wg. stanu na dzień 14 października 2025 roku:

  • 1400 ton mieszanki piaskowo-solnej

  • 255 ton czystego piasku

  • 190 ton żużlu

DYREKTOR
Andrzej Dmitroca


Rozdzielnik

  1. Urząd Miasta w Tomaszowie Lubelskim, ul. Lwowska 57

  2. Urząd Gminy w Bełżcu, ul. Lwowska 5

  3. Urząd Gminy w Jarczowie, ul. 3 Maja 24

  4. Urząd Gminy w Krynicach, Krynice 1

  5. Urząd Miejski w Lubyczy Królewskiej, ul. Kolejowa 1

  6. Urząd Miejski w Łaszczowie, ul. Chopina 14

  7. Urząd Gminy w Rachaniach, ul. Dolna 1

  8. Urząd Gminy Susiec, ul. Tomaszowska 2c

  9. Urząd Gminy Tarnawatka, ul. Lubelska 39

  10. Urząd Gminy Telatyn, Telatyn 71a

  11. Urząd Gminy Tomaszów Lubelski, ul. 29 Listopada 9

  12. Urząd Miejski w Tyszowcach, ul. 3 Maja 8

  13. Urząd Gminy w Ulhówku, ul. Kościelna 1/1

  14. a/a.

Załączone pliki:
zimowe utrzymanie dróg powiatowych.pdf
Udostępnij: